Hier volgen de puzzels mét hun oplossing. Let op elke puzzel heeft zijn eigen nummer, omschrijving en oplossing.
Puzzel nummer
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 1
Puzzel Omschrijving: Woordpuzzel in geheimschrift 1
Oplossing: eureka
Omschrijving
De tekens op deze puzzel zijn uit het runenalfabeth. Als een team direct al de tekens herkent, kunnen ze het runen alfabet opzoeken in google. Weten ze het niet, dan kunnen ze deze puzzel pas oplossen als ze bij Silke - de runenmeesteres zijn geweest. Daar krijgen ze namelijk het runen alfabet op een kaartje mee. Dan is de puzzel oplossen makkelijk.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 2
Puzzel Omschrijving: Woordpuzzel in geheimschrift 2
Oplossing: domkop
Omschrijving
De tekens op deze puzzel zijn uit het runenalfabeth. Als een team direct al de tekens herkent, kunnen ze het runen alfabet opzoeken in google. Weten ze het niet, dan kunnen ze deze puzzel pas oplossen als ze bij Silke - de runenmeesteres zijn geweest. Daar krijgen ze namelijk het runen alfabet op een kaartje mee. Dan is de puzzel oplossen makkelijk.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 3
Puzzel Omschrijving:
Code van de Vrouwen
Oplossing: 78928136
Omschrijving
Puzzel 3 en 4 horen bij elkaar. De teams moeten de koninklijke paren bij elkaar zoeken en ophangen op de juiste plek. Op de achterkant van de plaatjes staan cijfers. Puzzel 3 is de volgorde van de vrouwen.
Sisi = 7
Josephine = 8
Victoria = 9
Vrouwen Hendrik = 2
Marie Antoinette = 8
Anna Paulowna = 1
Cleopatra = 3
Catharina =6
Foto puzzel + oplossing
gereed
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 4
Puzzel Omschrijving:
Code van de Mannen
Oplossing: 40425137
Omschrijving
Puzzel 3 en 4 horen bij elkaar. De teams moeten de koninklijke paren bij elkaar zoeken en ophangen op de juiste plek. Op de achterkant van de plaatjes staan cijfers. Puzzel 4 is de volgorde van de mannen
Frans Josef = 4
Napoleon = 0
Albert = 4
Hendrik = 2
Lodewijk = 5
Willem = 1
Julius = 3
Peter = 7
Foto puzzel + oplossing
gereed
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 5
Puzzel Omschrijving:
Stokjes puzzel
Oplossing: 302023
Omschrijving
Er liggen een aantal stokjes met cijfers en letters. Als het team deze stokjes op de juiste volgorde zet, komt er een zin te staan. In deze zin zijn een aantal letters groen gemaakt.
Zet je alle groene cijfers achter elkaar, dan krijg je de code.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 6
Puzzel Omschrijving:
Zaklamp pijpjes
Oplossing: 7354720
Omschrijving
Er liggen een aantal pijpen. Om deze pijpen zitten verschillende kleuren tape. De teams moeten de juiste volgorde bepalen van de pijpen. De volgorde is het aantal tape-jes om de pijp. Dus bij de eerste zit er maar 1 ring, de tweede heeft er twee, enz.
Als je er dan met je zaklamp doorheen schijnt, op een muur of plaat, dan wordt er een nummer geprojecteerd. Dit is de code.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 7
Puzzel Omschrijving:
Kleurencode
Oplossing: romein
Omschrijving
Er staat een plaat, waarop grote gekleurde cirkels staan met letters daarin.
Onderaan staat een rechthoekige balk met een volgorde van de kleuren. Zet de letter met dezelfde kleur in de balk en je krijgt het code woord.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 8
Puzzel Omschrijving:
Een Religieuze reken puzzel
Oplossing: 10
Omschrijving
In deze puzzel is de uitkomst altijd 33. Dus horizontaal, verticaal, diagonaal, en nog op veel meer mogelijke manieren.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 9
Puzzel Omschrijving: Cryptogram 1
Oplossing: kalkoen
Moeilijkheid: Moeilijk
Opbrengsten:
1 x ooievaarskuitenvet
1 x elfenstof
Actiehouder: Karin
Omschrijving
Het team krijgt een Cryptogram te zien. Deze moeten ze oplossen. Ze krijgen het juiste aantal letters.
Het antwoord is het code woord
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 10
Puzzel Omschrijving:
Een uitdaging met lucifers
Oplossing: XVI
Omschrijving
Met 5 lucifers moet het cijfer 16 gemaakt worden. Dit kan alleen als je weet hoe het getal 16 in Romeinse Cijfers geschreven moet worden. Dan is het makkelijk!
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 11
Puzzel Omschrijving:
Een getallencode met de 4
Oplossing: 4 1 1 2
Omschrijving
Een groot raster met heel veel getallen.
Als je alle vieren inkleurt zie je de code verschijnen:
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 12
Puzzel Omschrijving:
Kleuren mengen
Oplossing: 9 3 8 6
Omschrijving
Er zijn een viertal kleuren combinaties te zien met een getal daarachter. Meng je deze kleuren, dan krijg je een andere kleur.
In de onderste balk zie je de volgorde van de "nieuwe" kleuren. Dit is de code.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 13
Puzzel Omschrijving:
Bibberspiraal
Oplossing: SGRMTKL
Omschrijving
De befaamde bibber spiraal.
Bij deze puzzel staat begeleiding. Als een team zonder te piepen aan het eind komt van de spiraal, krijgen zij de code op een papiertje.
Bij Karin + ? . Samen met de Ruilmarkt
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 14
Puzzel Omschrijving:
SPEL 14: Stokken vangen
Oplossing: QFTBDSER
Omschrijving
Vang de stokken. Heb je er 5 of meer? Dan krijg je de code.
Bij deze puzzel is begeleiding.
Heb je alle stokken gevangen, krijg je nog een extra bonus!
(Zie Puzzel nummer 41)
Begeleiding: Roos Hemmes
Foto puzzel + oplossing

Oplossingscode: QFTBDSER
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 15
Puzzel Omschrijving:
SPEL 15: Labyrint
Oplossing: HHG5T
Moeilijkheid: Moeilijk
Opbrengsten:
2 x Ooievaarskuitenvet
1 x Drakenschubben
Actiehouder: Karin
Omschrijving
Ga met het balletje door het Labyrint. Haal je de finish, dan krijg je de code.
Bij deze puzzel is begeleiding.
Bij Ard - Samen met de Ruilmarkt.
Foto puzzel + oplossing

Oplossingscode: HHG5T
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 16
Puzzel Omschrijving: SPEL 16: Kazenspel Geel
Oplossing: GHRTF
Omschrijving
In dit spel zitten 3 plateaus.
Als je in het Gele gedeelte zit, dus helemaal boven in krijg je de meeste ingredienten.
Valt het balletje in Blauw, dan krijg je de code behorende bij puzzel 41
Valt het balletje in Rood, dan krijg je een code behorende bij puzzel 42
Bij deze puzzel is begeleiding.
Bij Jonina
Foto puzzel + oplossing

Puzzel informatie
Puzzel nummer: 17
Puzzel Omschrijving:
SPEL 17: Barbapapa
Oplossing: 734864951
Moeilijkheid: gemiddeld
Opbrengsten:
3 x Elfenstof
1 x Ooievaarskuitenvet
Actiehouder: Karin
Omschrijving
In het liedje van "Kom op bezoek bij Barbapapa" worden alle barbapappa's benoemd.
Er is een bord met 9 haakjes, waaraan je de Barbapapa's op de juiste volgorde moet hangen. Elke Barbapapa heeft een nummer op zijn buik. Dat is de code.
Volgorde is:
Barbapapa (roze), Barbamama(zwart),
Barbabenno (blauw), Barbabella(paars), Barbabientje(oranje),
Barbaborre (rood), Barbabob (zwart), Barbabee (geel),
Barbalala (groen)!
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 18
Puzzel Omschrijving:
SPEL 18: Verborgen schatten
Oplossing: RT56
Omschrijving
Er staat ergens een soort van vogelhuisje... Je ziet geen puzzel of iets anders. Maar toch moet hier ergens een code zitten...
Achter een verborgen, uitschuifbare plank, vind je de code!
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 19
Puzzel Omschrijving:
SPEL 19: Logische reeks
Oplossing: D
Omschrijving
In dit raadsel zie je een aantal letters. Dit zijn de beginletters van alle maanden. Logischerwijs komt aan het eind de D van December.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 20
Puzzel Omschrijving:
SPEL 20: Cryptogram 2
Oplossing: koper
Omschrijving
Het team krijgt een Cryptogram te zien. Deze moeten ze oplossen. Ze krijgen het juiste aantal letters.
Het antwoord is het code woord
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 21
Puzzel Omschrijving:
SPEL 21: Wie is het - Dieren
Oplossing: Rudie
Omschrijving
Middels een QR code word je naar een audio bestand geleidt. Volg de instructies op en zo kom je erachter welk dier het is. De naam van het dier is het code woord.

Puzzel informatie
Puzzel nummer: 22
Puzzel Omschrijving:
SPEL 22: Halloween puzzel
Oplossing: Halloween
Omschrijving
Zoek de juiste omschrijving bij de plaatjes en vul ze in bij de puzzel.
Dan ontstaat er een woord van boven naar beneden in het oranje vak. Dit is het code woord.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 23
Puzzel Omschrijving:
SPEL 23: Een puzzel vol O's en Q's
Oplossing: 21
Omschrijving
In de matrix zitten allemaal O's en Q's. Kun jij alle O's vinden? Een kwestie van goed kijken en tellen!
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 24
Puzzel Omschrijving:
SPEL 24:Een vraag over het getal 9
Oplossing: 20
Omschrijving
Hoe vaak komt het getal 9 voor tussen de 0 en de 100? Het antwoord is de oplossing.
20 keer: 9, 19, 29, 39, 49, 59, 69, 79 ,89 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 (2x).
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 25
Puzzel Omschrijving:
SPEL 25: Domino
Oplossing: XG6Y
Omschrijving
Er staat een reeks met domino steentjes afgebeeld, waarvan er 1 stukje mist...
Zoek in de houten domino stenen naar de juiste passende. Op de achterkant van die steen staat de code.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 26
Puzzel Omschrijving:
SPEL 26: Film kennis
Oplossing: 11101674
Omschrijving
Je ziet 5 films met een getal in de titel. Dit getal is weggehaald. Je moet de getallen achter elkaar zetten.
1. Ocean's eleven
2. 101 dalmatiërs
3. The 6th sense
4. Seven years in Tibet
5. Four weddings and a funeral
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 27
Puzzel Omschrijving:
SPEL 27: Muziekfragment
Oplossing: 5 4 3 2 1
Omschrijving
In het fragment hoor je een kort fragment van Manfred Mann. Hij heeft een nummer waarin hij de code zingt: 5 4 3 2 1.
Foto puzzel + oplossing

Oplossing = 5 4 3 2 1
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 28
Puzzel Omschrijving:
SPEL 28: Muziek uitdaging
Oplossing: ABCUYMCAYYR
Omschrijving
Je gaat een aantal muziekfragmenten horen. In elk fragment zit in de TITEL van het liedje dat je hoort één of meerdere letters verstopt, die samen een 11-letterige code vormen. Aan jouw de taak om ze alle 11 te vinden en de juiste code in te vullen... Tip1: 3-1-4-2-1. Tip2: als je de titel van het liedje hebt gevonden en er niet meteen uitkomt, spreek de titel hardop uit en denk bij het uitspreken van de woorden aan het ENGELSE alfabet (welke woorden zijn als je ze uitspreekt eigenlijk gewoon een letter...?) Succes!"
Foto puzzel + oplossing

Oplossing = ABCUYMCAYYR
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 29
Puzzel Omschrijving:
SPEL 29: Sudoku
Oplossing: 2314
Omschrijving
Los de sudoku op. De gearceerde lijn is de code.

Puzzel informatie
Puzzel nummer: 30
Puzzel Omschrijving:
SPEL 30: Logische rekenopgave
Oplossing: 96
Omschrijving
In deze puzzel zie je een aantal sommen met de uitkomst. De laatste som moet je zelf maken.
Het is iedere keer: Eerst vermedigvuldigen en daarna het eerste getal erbij optellen.
8 x 11 =88
88 + 8 = 96
Foto puzzel + oplossing

Oplossing = 96
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 31
Puzzel Omschrijving:
SPEL 31: Wie is het - personen
Oplossing: Victor
Omschrijving
Middels een QR code word je naar een audio bestand geleidt. Volg de instructies op en zo kom je erachter welk persoon het is. De naam van de persoon is het code woord.

Puzzel informatie
Puzzel nummer: 32
Puzzel Omschrijving:
SPEL 32: Dieren parade
Oplossing: 567
Omschrijving
Van een aantal dieren wordt er om de draagtijd in dagen gevraagd.
Deze dagen bij elkaar opgeteld vormen de code.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 33
Puzzel Omschrijving:
SPEL 233: Kraak de code
Oplossing: 042
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 34
Puzzel Omschrijving:
SPEL 34: Honden van klein naar groot
Oplossing:CBDA
Omschrijving
Je ziet een aantal plaatjes van Honden. Deze moeten op volgorde gelegd worden, van klein naar groot.
Achter het hondje staat een letter. Zet ze in de juiste volgorde en je krijgt de code:
Chiwawa = 15 tot 23cm = C
Beagle = 30 tot 40 cm = B
Golden retriever = 58 tot 62cm = D
Deense dog = minimaal 80 cm = A
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 35
Puzzel Omschrijving:
SPEL 35: Gok spelletje
Oplossing: BAKJE1
Omschrijving
Er staan 5 bakjes op een rij.
Het team loopt langs de bakjes. Ze mogen alleen vooruit, niet terug.
Ze kijken in het eerste bakje. Daar zit een opbrengst in. Nemen ze die, dan is het spel klaar.
Willen ze doorlopen naar het volgende bakje, dan mag dat, maar dan mogen ze NIET meer terug naar de eerste. Die hebben ze dan laten lopen.
Spel met begeleiding.
De begeleider geeft het team met een code behorende bij het bakje. Bij puzzel 44 t/m 47 vind je de andere opbrengsten.
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 36
Puzzel Omschrijving:
SPEL 36: Rekenpuzzel
Oplossing: 525343510671
Omschrijving
Er zijn allemaal rekensommen, maar sommige getallen zijn weggelaten. Deze moeten ingevuld worden zodat de puzzel compleet is.
De getallen vormen samen de code.

Puzzel informatie
Puzzel nummer: 37
Puzzel Omschrijving:
SPEL 37: Kleuren spelletje
Oplossing: 6322497
Omschrijving
7 potten die moeten volgens de hints op de juiste plek worden gezet:
Blauw = 6
Zwart = 3
Groen = 2
Paars = 2
Bruin = 4
Rood = 9
Geel = 7
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 38
Puzzel Omschrijving:
SPEL 38:Dobbelsteen spel
Oplossing: VIER
Omschrijving
Je rolt denkbeeldig de dobbelsteen de kant op die staat aangegeven. Op het eindpunt ligt de vier boven.
Foto puzzel + oplossing

Oplossing = VIER
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 39
Puzzel Omschrijving:
SPEL 29: Rad draaiers
Oplossing: LINKS
Omschrijving
Het rad draait naar... Links
Puzzel informatie
Puzzel nummer: 40
Puzzel Omschrijving:
SPEL 40: Mastermind
Oplossing: 3562
Omschrijving
- Als je de kleuren op de eerste rij vergelijkt met de kleuren op de derde rij, dan zie
je dat er één kleur anders is, namelijk geel is dan oranje geworden. En in plaats
van 2 kleuren die goed zijn (maar niet op de juiste plek) zijn het er opeens 3. Dus
conclusie: geel zit er niet in, oranje wel. - Op de vierde rij zijn er 2 kleuren goed. De ene is oranje weten we. De ander is
dus paars of blauw. Aangezien er 4 kleuren van de 6 gebruikt moeten worden.
Zijn dus groen, en rood allebei goed. We hebben dan dus nu: oranje, rood en
groen. - Oranje moet dus op de 3e plek.
- In de eerste rij zien we rood en groen die er beide in moeten. Dus kan blauw er
niet in zitten. En dus hebben we nu onze vier kleuren: rood, oranje, paars en
groen. - Paars is in de vierde rij goed. Aangezien in de tweede rij, oranje en paars niet op
de juiste plek staan, moet rood daar op de juiste plek staan. - Dus dan wordt de volgorde: rood, paars, oranje, groen en dat is: 3562
Bonus code
Puzzelnummer: 41
Puzzelomschrijving:
BONUS: Stokken Vangen
Code: RSTGV
Omschrijving
Als bij het stokkenvangen álle stokken zijn gevangen, dan ontvangt het team een extra bonus.
Er wordt een kaartje weggegeven met een Bonus code.
Bonus code
Puzzelnummer: 42
Puzzelomschrijving:
EXTRA 42: Kazenspel Blauw
Code: PGKRM
Omschrijving
Zie puzzel 16 voor uitleg.
Blauw is de middelste laag, dus moet minder opbrengsten krijgen dan geel.
Opbrengsten + code

Oplossingscode: PGKRM
Bonus code
Puzzelnummer: 43
Puzzelomschrijving:
EXTRA 43: Kazenspel Rood
Code: FRETS
Omschrijving
Zie puzzel 16 voor uitleg
Rood is de onderste laag, dus moet minder opbrengsten krijgen dan blauw
Opbrengsten + code

Oplossingscode: FRETS
Bonus code
Puzzelnummer: 44
Puzzelomschrijving:
EXTRA 44: Gok spelletje 2 (behorende bij spel 35)
Code: INHOUD
Omschrijving
Behorende bij puzzel 35.
Teams kiezen 1 bakje, ze mogen enkel naar voren, maar niet meer terug.
Als ze gekozen hebben, krijgen ze van de begeleiding de code de behoort bij het kistje.
Bonus code
Puzzelnummer: 45
Puzzelomschrijving:
EXTRA 45: Gok spelletje 3 (behorende bij spel 35)
Code: KEUZE
Omschrijving
Behorende bij puzzel 35.
Teams kiezen 1 bakje, ze mogen enkel naar voren, maar niet meer terug.
Als ze gekozen hebben, krijgen ze van de begeleiding de code de behoort bij het kistje.
Bonus code
Puzzelnummer: 46
Puzzelomschrijving:
EXTRA 46: Gok spelletje 4 (behorende bij spel 35)
Code:VRAAGTEKEN
Omschrijving
Behorende bij puzzel 35.
Teams kiezen 1 bakje, ze mogen enkel naar voren, maar niet meer terug.
Als ze gekozen hebben, krijgen ze van de begeleiding de code de behoort bij het kistje.
Bonus code
Puzzelnummer: 47
Puzzelomschrijving:
EXTRA 47: Gok spelletje 5 (behorende bij spel 35_
Code:MISPOES
Omschrijving
Behorende bij puzzel 35.
Teams kiezen 1 bakje, ze mogen enkel naar voren, maar niet meer terug.
Als ze gekozen hebben, krijgen ze van de begeleiding de code de behoort bij het kistje.
Opbrengsten + code

Oplossing = MISPOES
Bonus code
Puzzelnummer: 48
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 1: Extra opbrengsten bij Vrouwe Giselda
Code: KR46T
Opbrengsten:
2 x Ooievaarskuitenvet
3 x Drakenschubben
Bonus code
Puzzelnummer: 49
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 2: Extra opbrengsten bij Silke
Code: WQV4G
Opbrengsten:
4 x Elfenstof
Bonus code
Puzzelnummer: 50
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 3: Extra opbrengsten bij Hildegard
Code: PTR9Y
Opbrengsten
3 x Eenhoornhaar
1 x Drakenschubben
Bonus code
Puzzelnummer: 51
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 4: Extra opbrengsten bij Geertruida
Code: 74TPK
Opbrengsten
3 x Ooievaarskuitenvet
1 x Elfenstof
Bonus code
Puzzelnummer: 52
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 5: Extra opbrengsten bij Diana
Code: DRT98
Opbrengsten:
3 x Eenhoornhaar
1 x Salamanderbloed
1 x Elfenstof
Bonus code
Puzzelnummer: 53
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 6: Extra opbrengsten bij Anna
Code: A53TD
Opbrengsten:
4 x Salamanderbloed
2 x Eenhoornhaar
Bonus code
Puzzelnummer: 54
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 7: Extra opbrengsten bij Sigrid
Code: HP72T
Opbrengsten:
2 x Ooievaarskuitenvet
1 x Eenhoornhaar
1 x Salamanderbloed
Bonus code
Puzzelnummer: 55
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 8: Extra opbrengsten bij Archibald
Code: AR49G
Opbrengsten:
1 x Ooievaarskuitenvet
1 x Drakenschubben
Bonus code
Puzzelnummer: 56
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 9: Extra opbrengsten bij Aldrik
Code: GQW89
Opbrengsten:
1 x Feniksveer
1 x Drakenschubben
Bonus code
Puzzelnummer: 57
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 10: Extra opbrengsten bij Beowulff
Code: BM2T9
Opbrengsten:
2 x Ooievaarskuitenvet
2 x Drakenschubben
1 x Salamanderbloed
Bonus code
Puzzelnummer: 58
Puzzelomschrijving:
KARAKTERKAART 11: Extra opbrengsten bij Julius
Code: JH8BJ
Opbrengsten:
6 x Salamanderbloed
Bonus code
Puzzelnummer: 59
Puzzelomschrijving:
Code:
Opbrengsten